اقتصاد

خرید آجیل شب یلدا نصف شد/ رفتار غیرحرفه‌ای صادرات خشکبار را خدشه‌دار کرد

علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس کارگروه آجیل و خشکبار اتاق اصناف ایران در تشریح بازار آجیل در شب یلدای امسال به خبرنگار کا 118 گفت: امسال انواع آجیل و خشکبار برای شب یلدا در بازار عرضه شده و هیچ کمبودی در عرضه هیچ کدام از انواع آجیل و خشبار وجود ندارد همچنین با وجود افزایش ۲۰درصدی نرخ ارز از یلدای سال گذشته تا یلدای امسال و تاثیرپذیری قیمت آجیل از نرخ دلار آجیل نسبت به سال گذشته تغییر قیمتی نداشته و حتی در برخی اقلام مانند تخم ژاپنی و پسته قیمت‌های امسال از سال گذشته هم ارزان‌تر شده و تنها در فندق شاهد افزایش قیمت بودیم، همچنین علاوه بر میزان عرضه کیفیت کالا هم قابل قبول و موجه است.  

وی در مورد قیمت آجیل امسال اظهار کرد: در شب یلدا تقاضا برای آجیل شیرین بیشتر از آجیل شور است و قیمت عمده‌فروشی آجیل در بازار از ۳۰۰هزار تا ۷۵۰هزار تومان متغیر است. 

ارزانی در ادامه از کاهش قدرت خرید مردم خبر داد و خاطرنشان کرد: قدرت خرید مردم در یلدای امسال نسبت به یلدای سال گذشته به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده و تقاضا برای آجیل تا ۵۰درصد افت داشته است و هر چند آجیل جایگاه ویژه‌ای در سفره شب یلدا دارد اما استقبال مردم برای خرید آجیل کمتر بوده است هرچند که چنانچه اشاره شد قیمت‌ها کاهش داشته است. به عبارت دیگر تنها کمبودی که در یلدای امسال دیده می‌شود کمبود خریدار است و مردم با حداقل خرید یلدای امسال را سپری می‌کنند و تقاضا بیشتر به سمت آجیل‌های اقتصادی پیش رفته است و در مقابل فروشندگان آجیل مجبور به کاهش سود و ارزان‌تر فروختن آجیل هستند تا بتوانند بار خود را در شب یلدا بفروشند. 

رئیس کارگروه آجیل و خشکبار اتاق اصناف ایران در پاسخ به اینکه کاهش قیمت پسته می‌تواند به دلیل برگشت خوردن بخشی از پسته ایران از بازارهای صادراتی در ماه‌های گذشته باشد، تصریح کرد: مردم اطمینان داشته باشند پسته‌ای که در بازار عرضه می‌شود، کاملا سالم است و بر بهداشت و سلامت آنها نظارت صورت می‌گیرد و اگر بار پسته ایران از برخی بازارهای صادراتی برگشت خورده به این دلیل است که این کشورها استانداردهای سختگیرانه‌تری دارند که برای ورود به آنها باید این استانداردها رعایت شود. ضمن اینکه در چند سال گذشته شاهد بودیم به دلیل سیاست‌های نادرست وزارت جهاد کشاورزی صادرات پسته به دست افراد غیرمتخصص افتاده بود و واردکنندگان خودرو و موبایل به صادرات پسته، خرما، کشمکش، زعفران و دیگر خشکبار روی آورده بودند تا در مقابل اقلام موردنظر خود را وارد کنند. 

وی اضافه کرد: این افراد به اصول حرفه‌ای صادرات خشکبار آشنا نبودند و عملکرد غیرحرفه‌ای آنها جایگاه خشکبار ایران را در بازارهای صادراتی خدشه‌دار کرد افزون بر اینکه این افراد خشکبار ایرانی را زیر قیمت واقعی در بازارهای صادراتی می‌فروختند و ما در کشورهایی مانند امارات و ترکیه که پایگاه فروش خشکبار و به ویژه پسته ایرانی به شمار می‌آید شاهد بودیم که پسته و زعفران ایرانی با قیمتی ارزان‌تر از قیمت این اقلام در بازار ایران فروخته می‌شود زیرا هدف تنها فروش محصول و دستیابی به دلار و در ادامه وارد کردن کالایی دیگر بود.

ارزانی یادآور شد: هر چند حجم کالایی که از طریق این افراد در بازارهای خارجی عرضه می‌شد نسبت به کل بار صادراتی خشکبار ایران بسیار پایین بود اما چون به عنوان کالای ایرانی عرضه می‌شد تاثیر منفی خود را بر جایگاه محصولات ایرانی در بازارهای صادراتی می‌گذاشت تا جایی که حتی امروز در بازار داخلی نسبت به کیفیت پسته ایرانی شبهه ایجاد شده است. 

وی بار دیگر بر سلامت پسته‌های عرضه شده در بازار تاکید کرد و گفت: اگر پسته‌ای در بازار ارزان فروخته می‌شود به دلیل ریزتر بودن آن است و هیچ ارتباطی با کیفیت محصول ندارد، تنها خواهشی که از مردم داریم این است که از واحدهای صنفی معتبر خرید کنند و از خرید آجیل‌های رنگی، پرنمک و آجیل‌هایی که بوی نا می‌دهد خودداری کنند. 

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا