اقتصاد

صادرات ۲۲۱ تن زعفران در سال ۱۴۰۲/ اعلام قیمت خرید از کشاورزان

به گزارش خبرنگار کا 118، محمدرضا طلایی،سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: وزیر جهاد کشاورزی از ابتدای دولت چهاردهم تاکید  زیادی بر همکاری با تشکل ها، انجمن ها ‌ سازمان ها داشتند بر همین اساس تمام خریدهای تضمینی در قالب مباشرت با تشکل ها انجام شد و همین رویه در خرید با کشمش، پیاز و سیب زمینی پیش گرفته شد و تاکید شد تشکل ها از خود کشاورزان خرید کنند نه از واسطه ها تا سهم کشاورزان از درآمد افزایش یابد. 

وی افزود: بر همین اساس در زمینه زعفران هم کارهای خوبی انجام شد، در بورس کالا  زعفران با قیمت ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر کیلو عرضه شد. 

طلایی ادامه داد: اشتغال صادرات و ارزآوری زعفران خیلی مهم است و ایران نود درصد زعفران دنیا را تولید می کند و امیدواریم تولید زعفران امسال به بیش از ۳۵۰ تن برسد. 

وی تاکید کرد: نقش ما در بازار زعفران حمایتی است و این تاکید وزیر جهاد کشاورزی است‌. 

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: امروز با صندوق حمایت توسعه روستایی و عشایری توافق نامه‌ای را امضا کردیم تا زعفران با قیمت  ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از کشاورزی خریداری شود، این اقدامات باعث می شود کشاورز زعفران خود را با قیمت مناسب بفروشند و سرمایه ها کشور به سمت کالایی شود که ارزش صادراتی دارد، اکنون زعفران ما با برندهای دیگر کشورها در جهان عرضه می شوند. 

وی خاطرنشان کرد: با ظرفیتی که برای زعفران در بورس ایجاد شده انتظار می رود از این پی سرمایه داران از خرید این کالا استقبال کنند و این بهترین روش برای مشارکت خرد در بحث زعفران است ضمن اینکه استانداردها را باید رعایت شود تا صادرات صورت بگیرد. 

طلایی تصریح کرد: زعفران ایران به صورت فله ای صادر می شود و عرضه زعفران در بورس سبب می شود سرمایه داران به سرمایه گذاری در این عرصه وارد شوند تا این امر به برندسازی محصول ایرانی بینجامد و زعفران ما با برند ایران صادر می شود. 

وی درباره میزان صادرات و خرید تضمینی زعفران کشور توضیح داد: سال گذشته بازار مناسب بود و نیاز به ورود دولت و خرید تضمینی نبود اما در سال های گذشته ما تا ۷۰ تن خرید داشتیم. صادرات در سال گذشته به ۲۲۱ تن رسید و امیدواریم این رقم در سال جاری به بیش از ۲۵۰  تن رشد یابد. 

طلایی گفت: عرضه در بورس به شفافیت در بازار زعفران می انجامد، اولویت ما بر تجارت است و تشکل ها باید تجارت زعفران را در اختیار بگیرند اما امروز تشکل ها نمی توانند با روش های دو دهه گذشته کار کنند و باید به برندسازی روی بیاورند. تلاش ما این است که قیمت را برای کشاورز بالا ببریم، چرخش مالی زعفران بسیار بالاست و عرضه در بورس به شفافیت معاملات می انجامد.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا