اقتصاد

صادرات نفت ۳ برابر شد/ ۸۰۰ تحریم جدید در ۳ سال

به گزارش خبرنگار اقتصادی کا 118، جواد اوجی در حاشیه مراسم رونمایی از بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی اظهار داشت: وزارت نفت در دو محور اساسی برای رفع ناترازی انرژی کار کرده که از جمله آنها اینکه برای افزایش تولید نفت، گاز، فرآورده و پتروشیمی سرمایه گذاری صورت گرفت تا با افزایش تولید ناترازی را کاهش دهیم و دیگر اقدمات بهینه سازی و کاهش شدت مصرف انرژی بوده است. خوشبختانه در دولت رئیسی نزدیک ۱۵۵ پروژه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به بهره برداری رسیده که هم افزایش تولید و هم بهینه سازی مصرف انرژی رخ داده است.

وی افزود: به هر سرمایه گذاری در حمل و نقل نیروگاهی و صنایع و مجتمع های تجاری و خانگی سرمایه گذاری انجام دهد و موجب صرفه جویی و کاهش مصرف گاز شود گواهی صرفه جویی گاز داده می شود. بعبارت دیگر هرکسی در این حوزه سرمایه گذاری کند که مصرف انرژی کاهش یابد صاحب این گواهی می شود.

وزیر نفت گفت: در کل ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز در بازار بورس انرژی به فروش می رود و سرمایه گذاری که در این حوزه سرمایه گذاری کند هم بازگشت سرمایه صورت می گیرد و هم در اقتصاد تولید نقش بسزای دارد.

وی با اشاره به صرفه جویی گاز در سال ۱۴۰۲ بخصوص در بخش خانگی گفت: ما ۲۵ میلیون مشترک داریم که از این تعداد مشترکانی که نسبت به سال قبل کاهش مصرف گاز داشته اند، می توانند مشمول ۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی به صورت نقد و یا کالا و یا در قالب قبض بستانکاری شوند که این اقدام مشارکت مردمی در بحث پروژه های بهینه سازی و کاهش مصرف تلقی می شود.

اوجی تصریح کرد: ما برای ۴ میلیون بخاری کم بازده که مصرف بالای سوخت دارند نیز برنامه داریم، که در این رابطه اسنادی به امضا رسید یک میلیون بخاری کم بازده تبدیل به بخاری با راندمان بالا تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در بحث گواهی صرفه جویی گاز پیش بینی و برنامه ریزی ما این است که تا ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال اجرایی شود، گفت: برای اولین بار بعد از انقلاب این گواهی صرفه جویی گاز در بورس انرژی امروز به صورت رسما عرضه شد.

وزیر نفت درباره آمار و تخفیف‌ها و مقاصد فروش نفت تصریح کرد: ما در جنگ اقتصادی و تحریم های تحمیلی هستیم و در این دولت این تحریم ها تشدید شده به طوری که بیش از ۸۰۰ تحریم جدید در این ۳ سال اعمال شده است اما هم افزایش تولید ۶۰ درصدی و هم صادرات ۳ برابر شده است.

خبر در حال تکمیل می باشد…

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا