بخشی از قرارداد با اپراتور هندی بندر چابهار محرمانه شد/ سرمایهگذاری جز هندیها نداشتیم
به گزارش خبرنگار اقتصادی کا 118، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان هفته گذشته در نشست خبری در پاسخ به سوال کا 118 مبنی بر اعلام جزییات قرارداد با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی چابهار مبنی بر اینکه این شرکت چه تجهیزاتی را در چه زمانی باید خریداری کند، اعلام کرد که با ارایه هر گونه اطلاعات درباره قراردادهای خارجی به مشکل برمیخوریم و امکان تحت فشار گذاشتن هندیها توسط آمریکا وجود دارد.
از این رو این ابهام ایجاد شد که این قرارداد بینالمللی با تنها اپراتور بندری خارجی در ایران محرمانه شدهاست.
علی اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی کا 118 درباره محرمانه شدن قرارداد با اپراتور هندی یا توجه به اینکه ابهامات زیادی در تنظیم قرارداد ١٠ ساله وجود دارد، گفت: قرارداد با اپراتور هندی محرمانه نیست اما برخی از ابعاد از قرارداد را محرمانه کردهایم.
وی در پاسخ دیگری مبنی بر اینکه آیا به غیر از هند سرمایهگذار جدی برای حضور در بندر شهید بهشتی اعلام آمادگی کرده بود، اظهار داشت: در پسکرانه تقاضای جدی برای سرمایهگذاری خارجی داریم اما در اسکله از سوی شرکت خارجی که بخواهد علمیات اپراتوری انجام دهد پیشنهاد جدی نداشتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره جزییات ایجاد شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند که یکی از موضوعات این قرارداد است، ادامه داد: در جلسه با وزیر بنادر و کشتیرانی هند اعلام شد شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هند احیا شود، ایران و هند در مقطعی در گذشته شرکت مشترک کشتیرانی داشتند و شرکت کشتیرانی مشترک دو کشور در منطقه فعال بود، اما با مشکلاتی مواجه شدیم که بخشی از آن تحریم بود این شرکت منحل شد.
صفایی افزود: از این رو، وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با همتای هندی خود اعلام کرد با توجه به حجم تجارت دو کشور پیشنهاد داد که این شرکت دوباره ایجاد شود و وزیر بنادر و کشتیرانی هند هم از این پیشنهاد استقبال کرد و در حال حاضر در مذاکرات با سفیر هند در ایران این موضوع مطرح کردهایم اما طرف مقابل هم باید به یک سیاست قطعی برسد که این شرکت را دوباره فعال کنند.
انتهای پیام/